Lato - Miłość, wolność, Rock'n'roll w ZSRR

Redakcja
21.08.2018 09:58
A A A
Lato

Lato (Gutek Film)

"Lato" to najnowszy film jednego z najbardziej cenionych rosyjskich reżyserów filmowych, Kiryła Serebrennikowa. Inspirowana prawdziwymi zdarzeniami, pełna pozytywnej energii opowieść o wolności i  rewolucji, której ogień rozpala rock.


Lato 1981. Leningrad żyje rockiem ze szmuglowanych z Zachodu płyt Davida Bowiego, Blondie, Lou Reeda, T-Rex czy Sex Pistols. Majk jest gwiazdą undergroundowej sceny muzycznej i królem klubu rockowego, gdzie młodzież ma przykazane słuchać koncertów na siedząco i w ciszy. Poszaleć można jedynie za zamkniętymi drzwiami mieszkania, podczas prywatnych występów. Wiktor dopiero zaczyna, ma za to talent, przyciągającą wzrok urodę i pisze świetne teksty. Tych dwóch połączy nie tylko miłość do muzyki, ale i do Nataszy, mądrej i pięknej żony Majka. Losy tego trójkąta stanowią centrum „Lata”: czarno-białego (z nagłymi wybuchami kolorów) filmu o miłosnym i artystycznym rozkwicie. Film Kiryła Serebrennikowa zainspirowały autentyczne historie liderów leningradzkich grup: Majka Naumenko (Zoopark) i Wiktora Coja (Kino).

LatoLato Gutek Film

„Lato” miało światową premierę w Konkursie Głównym tegorocznego MFF w Cannes. Reżyser nie mógł jednak w niej uczestniczyć – podczas realizacji filmu został zatrzymany przez rosyjskie władze i wyrokiem sądu podczas festiwalu przebywał w areszcie domowym. Mimo poważnych trudności film został ukończony, ale polityczny i szeroko relacjonowany w mediach proces przeciwko reżyserowi wstrząsnął całym światem.

„Lato” jest sexy, bo sexy jest młodość, bunt, talent, nonszalancja, bezpretensjonalność, tani alkohol pity latem na plaży i granie na gitarze przy ognisku. Ale „Lato” jest też gorzkie, bo miłość przemija, społeczeństwo nie rozumie, a władza ogranicza. Rosyjskiemu reżyserowi udało się połączyć młodzieżowy luz swoich bohaterów, rozkoszujących się tym, czym ludzie w ich wieku rozkoszować się powinni, z pulsującym gdzieś pod zgrywą i dezynwolturą smutkiem i brakiem nadziei. „Lato” jest jak tanie wino – jest słodkie, przyjemne i orzeźwiające, ale potrafi kopnąć w najmniej oczekiwanym momencie.

Bliżej ekranu

To kino niewykoncypowane, niewymądrzające się, czy przesadnie filozofujące. To raczej pełna mądrych, natchnionych, dla jednych naiwnych i niedojrzałych, dla drugich wiernych swojemu idealizmowi i niedającym się ustawić w szeregu, młodych i aktywnych, ballada filmowa o rewolucyjnym nastroju. Mimo że gatunkiem muzycznym ten fragment nijak pasuje do tego, co gra Kino, to… „Lato” rozpala!


FDB.pl

„Leto” to obraz wyjątkowo lekki, przyjemny, zarażający pozytywną energią. Prezentując specyficzny klimat i aurę, unoszącą się nad Leningradem lat 80, film zaprasza nas do swojego świata z otwartymi ramionami, racząc nas piwem, przekąską, uśmiechem i piosenką na ustach


Film.com.pl

Zaproszenia na dowolny pokaz filmu w warszawskim kinie Muranów do wygrania na antenie Rock Radia - Słuchaj i wygrywaj!

 
Komentarze (1)
Zaloguj się
  • Wladek Yafimau

    0

    Ciekawe skąd pochodzi informacja o prawdziwości wydarzeń przedstawionych w filmie. Przecież dinozaury rock-n-rolu Radzieckiego m.in. Boris Grebenshhikov (Zespół Akvarium"), zabronił wykorzystanie swojego wizerunku w filmie). Po przeczytaniu scenariusza muzyk wskazał, iż: Czytałem scenariusz, który wysłali do mnie. Powiedziałem im wprost, że scenariusz to kłamstwo od początku i do końca. Nasz byt wyglądał zupełnie inaczej, mieliśmy zupełnie inną motywację. Ani Majk, Viktor oraz Natasha nie maja z tym scenariuszem nic wspólnego. Człowiek, który to napisał, nawet jeszcze nie istniał na tym świecie, on ma inne przedstawienie o tych czasach, nie rozumie jak ludzie potrafią Żyć tak jak my. — Podkreślił Борис Гребенщиков, рок-музыкант.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

SŁUCHAJ ROCK RADIA