Podane na Tacy

Weronika Kawecka
08.04.2019 14:35
A A A
Podane na Tacy

Podane na Tacy (Obraz engin akyurt z Pixabay)

Co warto jeść na wiosnę?

Podstawowymi składnikami kuchni śródziemnomorskiej są warzywa, owoce, ryby i owoce morza, dlatego uważana jest ona za najzdrowszą na świecie. Według badań mieszkańcy krajów śródziemnomorskich żyją dłużej! Ponadto rzadziej mają problemy z sercem, dotyka ich mniej chorób kości, nieczęsto cierpią na Parkinsona i mniej u nich udarów mózgu.  Kuchnia śródziemnomorska kojarzy się ze słońcem i ciepłem, dlatego świetnie sprawdza się na polskich stołach, szczególnie wiosną.

Idealnym pomysłem na wiosenny posiłek jest francuski Tian warzywny. To nic innego jak naczynie wypełnione warzywami przełożonymi... wędzonką! Wystarczy przygotować ziemniaki, pokroić paprykę, pomidory, cukinię i bakłażana i ułożyć w naczyniu żaroodpornym przekładając szynką. Pamiętajcie, aby posolić bakłażana przed wyłożeniem i odstawić go na 30 minut! Całość polewamy oliwą, dodajemy czosnek, czerwoną cebulę i przyprawy, najlepiej spawdza się rozmaryn, cząber, szałwia, tymianek, liść laurowy oraz oczywiście pieprz i sól. Całość wkładamy do piekarnika, a po około godzinie cieszymy się prostym i smacznym posiłkiem!

Kolejną propozycją pochodzącą z kuchni śródziemnomorskiej jest hiszpańskie Gaspacho. To danie lekkie, ale sycące. Bardzo prosty w przygotowaniu chłodnik zadowoli niejedno wybredne podniebienie. Wystarczy wydobyć miąższ i sok z pomidora, nasiona odrzucić, można przetrzeć na sitku. Dorzucić pokrojone ogórki i paprykę. Do tego dodać trochę cebuli, czosnku, octu winnego, oliwy, soku z limonki, chili i wszystko to zblendować. Całość doprawić solą i pieprzem i włożyć do lodówki na około dwie godziny. Proces można przyspieszyć zostawiając Gaspacho na dwadzieścia minut w zamrażarce. Do schłodzonego dania koniecznie dodaj fetę!

 Następne danie prosto z katalońskich ogrodów to Escalivada. Danie skomplikowane jedynie z nazwy. To wyborna sałatka z grillowanych bakłażanów, pomidorów, papryki oraz cebuli. Świetna alternatywa dla karkówki z grilla! Sałatkę często podaje się na grzankach z bagietki lub chleba. Żeby było zdrowiej, wybieramy pieczywo ciemne. Oczywiście dodajemy oliwki i polewamy oliwą. Potrawa bardzo smaczna, ma dużo witamin i mało cholesterolu. Nie bez powodu trafiła do serc Hiszpanów!

Pomysłów na wiosenne dania warto poszukać w najbardziej zielonym rejonie Hiszpanii, czyli Aragonii. To właśnie stamtąd wywodzi się sałatka aragońska pełna śródziemnomorskich smaków. Składa się z sałaty, ziemniaków, ogórków, oliwek, cebuli, tuńczyka oraz jajka ugotowanego na twardo. Sałatka pełna witamin i białka. Sporo też w niej tłuszczu, ale bez niego przecież nie przyswoimy witamin! Nie żałujmy więc oliwy.

 Oregano, bazylia, oliwki, tymianek, pomidory i papryka to wspólne składniki dla krajów Morza Śródziemnego. Wiele śródziemnomorskich wpływów znajdzie się także w kuchni marokańskiej. W bardzo prosty sposób można przygotować szybki posiłek z wyczuwalną orientalną nutą. Są to plastry bakłażana, posmarowane mieszanką wody z oliwą i pieczone w piekarniku przez 20 minut. Całość posypujemy miętą i skrapiamy cytryną. Czasem proste rozwiązania są najlepsze!

O wszystkich pomysłach jak zmienić zimę na wiosnę na talerzu, usłyszycie po 15:00 w Rock Radiu!

BorgesBorges mat. prasowe

SŁUCHAJ ROCK RADIA