Co wspólnego z klasyką rocka miał Andy Warhol ?
Okładka albumu dla The Rolling Stones
https://en.wikipedia.org/wiki/Sticky_Fingers
Ciężko znaleźć przykład podobnej okładki do tej z albumu Sticky Fingers.
Przed rozpoczęciem projektu Warhol otrzymał list od Micka Jaggera z prośbą, aby okładka nie była zbyt kontrowersyjna, by mogli uniknąć kolejnych problemów z mediami.
Warhol zignorował prośbę wokalisty The Rolling Stones.
Okładka jedenastego albumu Stonesów przedstawia prowokujące zdjęcie męskiego krocza w jeansach.
Co ciekawe, nawet osoby współpracujące z Warholem zastanawiają się - czyje krocze jest na zdjęciu ?
Cztery lata po wykonaniu okładki, Warhol zafascynowany statusem gwiazdy Jaggera stworzył kilka jego portretów.
GRZEGORZ SKOWRONEK
Andy i jego kuźnia okładek albumów gwiazd
Zanim Warhol stał się międzynarodowym fenomenem, był artystą szukającym pracy.
Niezły zysk przynosiły mu artystyczne okładki albumów.
Niektóre z jego najsławniejszych dzieł to:
Silk Electric - Diany Ross
Aretha - Arethy Franklin
Menlove Ave. - pośmiertny album Johna Lennona
https://en.wikipedia.org/wiki/Aretha_(1986_album)
https://en.wikipedia.org/wiki/Menlove_Ave.
Król Rock & Rolla i Warhol
COURTESY EVERETT COLLECTION
Artysta często współpracował z gwiazdami. W szczególności interesował się tak zwanymi symbolami seksu. Oczywistym stała się współpraca artysty z Królem Rock and Rolla, Elvisem Presleyem. Warhol przedstawił go, na jednym z najbardziej znanych dzieł
"Double Elvis"
Warhol jako menadżer kapeli rockowej
mat. prasowe
Wszyscy doskonale znamy słynną okładkę banana na pierwszej płycie The Velvet Underground & Nico.
Czego nie wiedzą wszyscy, to fakt, iż Andy na samym początku kariery zespołu był również ich menadżerem.
Pragnąc tworzyć sztukę na tak wielu nośnikach, jak to możliwe, pracował z zespołem nad stworzeniem dziwnego, zniekształconego nagrania, podejmując tematy, których inni nie chcieli ruszać w tamtych czasach.
Choć płyta nie sprzedała się wielkim nakładem, nadal uważana jest za jeden z najbardziej wpływowych albumów współczesnej muzyki rockowej.
facebook
Piosenka o próbie zabójstwa Warhola, autorstwa Lou Reeda
Choć ich współpraca nie trwała długo, frontman The Velvet Underground twierdził, że Warhol był dla niego ogromną inspiracją i przyjacielem przez całe życie.
Kiedy Valerie Solana postrzeliła Warhola w klatkę piersiową w 1968 roku, Reed napisał piosenkę o tytule "Andy's Chest".
Piosenka miała znaleźć się na albumie The Velvet Underground, jednak Reed wykorzystał ją na solowej płycie "Transformer", której producentem był David Bowie i Mick Ronson.
NEW YORK DAILY NEWS
"Like a Rolling Stone" opowieścią o związku Dylana, Warhola i Edie Sedgwick ?
Bob Dylan
Piosenka ta, to jeden z najbardziej popularnych utworów Boba Dylana.
Od momentu jego wydania fani zaczęli spekulować, czy piosenka nie opowiada czasem o miłosnym trójkącie między Dylanem, Warholem, a Edie Sedgwick.
Aktorka była jedną z muz Warhola w latach 60.
Plotką było, iż Dylan był zakochany w Segwick i nie podobało się mu jak, traktuje ją Warhol.
Postaci z utworu Miss Lonely i the Diplomat on a Chrome House są porównywane przez fanów do Sedgwick i Warhola.
fot. Associated Newspapers /REX/East News
Artyście nie spodobała się piosenka Davida Bowiego, nazwana jego imieniem
David Bowie nigdy wcześniej nie spotkał Warhola, zanim napisał utwór "Andy Warhol" do albumu Hunky Dory z 1971 roku. Kiedy obaj w końcu się spotkali, Bowie zaprezentował swój utwór, ale niestety Andyemu nie za bardzo się on spodobał.
Jak wspominał Bowie, Warhol zareagował: "Oh, uh-huh, okay." i sobie poszedł.
PROFIMEDIA
Bowie jako Warhol w filmie "Basquiat"
Jak przyznał Bowie w wielu wywiadach, Andy był dla niego ogromną inspiracją.
Zarówno dla muzyki, jaką tworzył, jak i przebiegu całej kariery artysty.
Kiedy rozpoczęto castingi do roli Warhola w filmie z 1996 roku (o życiu artysty Jean-Michel Basquiat) Bowie był idealnym kandydatem.
Andy Warhol reżyserem teledysków
Jako artysta na wielu nośnikach, Warhol zabrał się za projekt wyreżyserowania teledysku The Cars do piosenki "Hello Again" w 1984 roku.
Teledysk zgłębiał kontrowersyjne tematy związane z seksem i przemocą, które były wówczas prezentowane w innych teledyskach.
Warhol pojawił się również w klipie, w roli barmana.
"Songs for Drella" w hołdzie dla Warhola
https://en.wikipedia.org/wiki/Songs_for_Drella
Kiedy Warhol zmarł w 1987 roku, dwóch jego podopiecznych Lou Reed i John Cale postanowili stworzyć cały album poświęcony pamięci artysty. Drella to serdeczny pseudonim, którego używali przyjaciele Warhola, jest kombinacją Draculii i Kopciuszka (Cinderella). Album opowiada o życiu Warhola i o sposobie, w jaki zmienił życie ludzi, których spotkał.