Co się stało 10 lutego?
Dlaczego protestowaliśmy?
Na czym ma polegać nowy podatek nałożony przez rząd na media? Rząd twierdzi, że chodzi o wsparcie dla Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz dla nowego Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. To tam mają trafiać środki zabrane mediom z przychodu z reklam.
Wyobraźmy sobie dwa osiedlowe sklepy. W jednym jest miła obsługa i świeże towary, a w drugim wręcz przeciwnie. Pierwszy dobrze zarabia, drugi nieszczególnie. Tylko, że w nim burmistrz dostaje wszystko "na krechę", a w pierwszym musi normalnie płacić. Dlatego na pierwszy nakłada podatek, a nawet haracz, który trafia do drugiego sklepu. Na pewno to nie poprawi kondycji drugiego sklepu, ale znacznie osłabi ten pierwszy
- tłumaczył obrazowo wiceprezes zarządu Grupy Radiowej Agora Adam Fijałkowski.
Jak możesz nas wesprzeć?
To proste. Wyślij maila w obronie niezależnych mediów, do prezydenta, premiera czy swojego posła lub senatora.
Poniżej wzór wiadomości, którą można wysyłać na adresy:
listy@prezydent.pl
kontakt@kprm.gov.pl
listy@sejm.gov.pl
kontakt@senat.gov.pl
Szanowny Panie Prezydencie / Premierze/ Pośle/ Senatorze, Szanowna Pani Posłanko / Pani Senator,
Zwracam się do Pana/Pani w związku z projektem ustawy nakładającej na niezależne media podatek, pod pretekstem pandemii COVID-19. Podatek, który doprowadzi do potężnego osłabienia, a nawet zamknięcia wielu redakcji ogólnopolskich i lokalnych.
Jako Obywatel/Obywatelka nie zgadzam się na niszczenie niezależnych mediów. Dlatego zwracam się do Pana/Pani z apelem o przeciwdziałanie planom rządu.
Z poważaniem
Z góry bardzo dziękujemy!
List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych
Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego "składką", wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.
Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.
Wprowadzenie go będzie oznaczać:
osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.
Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.
Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.
Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.
Sygnatariusze listu:
Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
Agora S.A.
AMS S.A.
ASTA-NET S.A.
Bonnier Business
Burda Media Polska
CANAL+
Dziennik Trybuna
Dziennik Wschodni
Edipresse Polska
Eleven Sports Network sp. z o.o.
Euractiv.pl
Fundacja Reporterów
Gazeta Radomszczańska
Gazeta Żoliborza
Green Content Sp. z o.o.
Gremi Media S.A.
Grupa Eurozet
Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
Grupa Medialna WTK
Grupa Radiowa Agory Sp. z o.o.
Grupa RMF
Grupa ZPR
Helios S.A.
Infor Biznes
Inpress sp. z.o.o.
Kino Polska TV S.A.
Lemon Records sp. z o.o.
Marshal Academy
Music TV sp. z o.o.
Muzo.fm sp. z o.o.
naTemat.pl
NOWa Gazeta Trzebnicka
OKO.press
Polityka
Polska Press Grupa
Prasa Beskidzka
Ringier Axel Springer Polska
STAVKA Sp. z o.o.
Superstacja sp. z o.o.
Telewizja Polsat sp. z o.o.
Telewizja Puls Sp. z o.o.
Telewizja Regionalna TVT
TIME S.A.
TV ASTA
TV Spektrum sp. z o.o.
TVN S.A.
Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
Tygodnik Powszechny
Tygodnik Regionalny 7 dni Częstochowa
Wirtualna Polska
Wydawnictwo Bauer
Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
Wydawnictwo Magraf
Wydawnictwo Nowiny
Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański