Wiosenna Rewolucja - Sekrety śródziemnomorskiej diety!

Czyli tłuszcz, który pomaga spalić tłuszcz!

Wiosną łatwo jest zrzucać z siebie kolejne ubrania, ciężej jednak z dodatkowymi kilogramami zgromadzonymi przez zimę. Przychodzi czas, w którym mamy więcej energii i chętniej się ruszamy, ale kluczem do sukcesu jest odpowiednia dieta. Warto wprowadzać do jadłospisu stopniowe zmiany i zachowywać zdrowe nawyki żywieniowe. Nie chodzi oczywiście o to, żeby rezygnować ze wszystkiego, co dobre, ale starać się zastępować pewne produkty zdrowszymi alternatywami. Spójrzmy prawdzie w oczy. Na wiosnę nie potrzebujemy dogrzewać się nadmiarem tłuszczyku. Ale spokojnie… nie znaczy to wcale, że ze spożywania tłuszczu musimy całkowicie zrezygnować. Przeciwnie! Zdrowy tłuszcz spala tłuszcz. Ponadto sprawia, że organizm jest w stanie przyswajać witaminy i korzystnie wpływa na jego funkcjonowanie.

Jednym ze zdrowych zamienników jest oliwa z oliwek. Ten produkt to składnik większości dań kuchni śródziemnomorskiej. Nie jest dziełem przypadku, że mieszkańcy krajów znad Morza Śródziemnego rzadziej cierpią na Parkinsona, dotyka ich mniej chorób kości i mniej u nich udarów mózgu. Badanie PREDIMED udowodniło, że osoby stosujące dietę śródziemnomorską są zdecydowanie bardziej odporne na schorzenia naczyniowo-sercowe oraz cukrzycę oraz inne typowe dla naszych czasów choroby cywilizacyjne.

Podstawowymi składnikami kuchni śródziemnomorskiej są warzywa, owoce, ryby, owoce morza i oczywiście oliwa z oliwek. To właśnie między innymi z racji diety śródziemnomorskiej Hiszpanie należą do jednych z najbardziej długowiecznych narodów świata. Nawet pomimo tego, że zdarza im się łamać wszelkie zasady zdrowego żywienia, jak na przykład jedzenie bardzo obfitych obiadokolacji w późnych godzinach wieczornych, biją oni rekordy długiego i szczęśliwego życia.

Warto zwrócić uwagę na hiszpańską oliwę. To właśnie Hiszpania jest największym eksporterem i importerem oliwy z oliwek na cały świat. Hiszpanie są dumni ze swojego płynnego złota – mówią, że gaje oliwne to największy las zasadzony przez człowieka. Ta oliwa produkowana jest więc u źródła surowca. Jeśli trafia na nasze stoły bezpośrednio z Hiszpanii, jest najświeższa i najsmaczniejsza. Mowa o tym, ponieważ często bywa tak, że hiszpańską oliwę butelkuje się we Włoszech i podaje jako Włoską. Niestety, trzeba ją tam wtedy najpierw przewieźć i zabutelkować, co nie jest idealnym rozwiązaniem, gdyż produkt traci wtedy na świeżości.

Jeśli lubisz smak oliwy i chcesz go poczuć, stosuj oliwę extra virgin. Jest to nic innego jak wyciśnięty olej z oliwek, który zostaje natychmiast zabutelkowany i osłonięty przed czynnikami zewnętrznymi. Taka oliwa ma najwięcej dobroczynnych składników. Oliwy rafinowane przed butelkowaniem są nieco mniej wartościowe, ale za to nadają się świetnie do smażenia w wyższych temperaturach . Trzeba jednak unikać oliw, które mają w opisie słowa „sansa”, „pomce” i „orujo”- to są oliwy z wytłoczyn. Takie pozyskuje się przy udziale chemicznych składników i nie mają one wiele wspólnego z oliwą – ani smaku ani dobroczynnych właściwości. Niestety Polacy wciąż są nieświadomi tego faktu –Pamiętajmy o tym przy zakupie. 

Oliwa jest produktem, bez którego nie można się obyć w kuchni Hiszpańskiej. Dobrze więc brać przykład z kulinarnych śródziemnomorskich poczynań i polewać oliwą sałatki, dodawać do zup (gazpacho), makaronów, kanapek, smażyć, a nawet stosować jako przyprawę do mięs i dodatek nadający konsystencję sosom. W kuchni śródziemnomorskiej oliwa jest dodawana również podczas pieczenia ciast i słodyczy. Ponadto świetnie wpływa na nasze włosy oraz skórę. I nie chodzi tu tylko o jej spożywanie. Olejowanie włosów oliwą z oliwek nawilża je, zapobiega wypadaniu i pozwala odbudować ich strukturę. Z kolei wcierana w twarz oliwa doskonale ją oczyszcza, również nawilża i regeneruje. Warto jednak dodać do niej odrobinę oleju rycynowego, najlepiej w proporcjach 80% oliwy i 20% olejku. Pamiętajmy, że używając naturalnych składników unikniemy szkodliwego wpływu substancji chemicznych obecnych w kosmetykach. Najlepsze są proste rozwiązania!

BorgesBorges Borges

Istotą kuchni śródziemnomorskiej jest właśnie prostota i łatwość przygotowania. Jedną z wielu szybkich przekąsek może być grzanka z pomidorem delikatnie polana oliwą, przyprawiona pieprzem, solą i bazylią. Warto spróbować, bo to naprawdę proste, ale też niezwykle smaczne danie. Sprawdzi się w każdej sytuacji, szczególnie, gdy nie mamy zbyt wiele czasu na przygotowywanie skomplikowanych posiłków. Właściwie każdy sos pomidorowy, do którego doda się odrobinę oliwy, czosnku i bazylii, po dodaniu do makaronu staje się lekkim i pożywnym posiłkiem, nad którym wcale nie trzeba się napracować!

Śródziemnomorska kuchnia to - poza oliwą - tłuszcze pochodzące z ryb czy orzechów, które mają zbawienny wpływ na organizm. Ponadto mają dużą ilość białka, tak jak chociażby obecne w kuchni śródziemnomorskiej owoce morza. Do tego dochodzi sporo warzyw i całkiem niemało owoców. Dieta wyjątkowo zdrowa, co zostało potwierdzone rzetelnymi badaniami i tysiącami żywych przykładów. Warto wprowadzić do swojego jadłospisu kilka dań znad Morza Śródziemnego. Efekty są gwarantowane. Pamiętajmy o niewielkich zmianach, które z czasem zaprocentują. Odpowiednia dieta w połączeniu z większą ilością ruchu sprawi, że poczujemy się lekko i świeżo. Ponadto pozytywnie wpłynie na nasze samopoczucie, a także zmieni na lepsze stosunek do świata i samych siebie, szczególnie wiosną, kiedy udziela nam się ten nadmorski klimat. Nie czekajmy więc, tylko połączmy przyjemne z pożytecznym i zabierajmy się za jedzenie!

SŁUCHAJ ROCK RADIA